Hashtag # tänk på vad du säger

Ni är säkert många som såg på Eurovision igår. Ni är säkert många som hörde Eric Saade säga ”hashtag MILF” till Petra Mede också. Jag satt och följde snacket på Twitter och det var många som reagerade på detta, vilket jag tycker är bra. I efterhand har Aftonbladet skrivit att det stod nedskrivet i manus, men det gör det inte det minsta bättre. Jag kommer nedan att kommentera vad Saade har sagt i efterhand om reaktionerna, men först en lite utläggning.

För vad betyder egentligen MILF, och vad betyder det i sammanhanget igår?

För att först klargöra en sak: MILF är aldrig okej att säga. Det betyder ungefär ”mother I’d like to fuck” och är sexistiskt i sig. Det som manusförfattaren/Saade gjorde när han hänvisade till Mede på det sättet igår, var i stort sett att förminska hela hennes insats i Eurovision till att hon var någon han ville ligga med. Mede ska hyllas för så många saker- att leda hela Eurovision ensam, med allt förarbete det innebär, live-sändning, en 15-minuters pausunderhållning och miljontals tevetittare- men istället blir hon reducerad till ett objekt som någon skulle vilja ligga med.

Nyss så satt jag och letade efter kommentarer från Saade om det hela, och jag hittade detta i Aftonbladet: ”Sexskämtet- en del av manuset”. Jag hade förväntat mig någon slags ursäkt från antingen den som skrivit manuset eller av Saade själv (helst av båda), men istället går det här att läsa:

– Jag tycker det är roligt för att jag är ung och de som är i min åder kommer nog uppskatta att vi drar in lite yngre snack i det, sa ­Eric Saade till Nöjesbladet innan finalen och fortsatte:

– Jag hoppas #milf kommer att trenda (vara ett av de mest skrivna orden).

Okej, VA!? Att dra lite sexistiska ”skämt” är alltså bra för att det är unga människor som tittar. Är det inte de unga människorna (killar) som ska lära sig att INTE objektifiera kvinnor? Har inte SVT ett ansvar i det här?

Jag vill ha en värld där ”milf” aldrig är en del av ett ”yngre snack” och där vi istället tar itu med den sexism som drabbar tjejer och kvinnor varje dag. Sunniva skrev om det här för ett tag sedan, i inlägget Sexism är aldrig okejSexistiska ”skämt” är aldrig kul och sexism är aldrig okej. Tydligen behövs det sägas igen.

Mvh

Anna

2 responses to “Hashtag # tänk på vad du säger

  • Liten gul spindel

    Det känns positivt att vi är fler som känner såhär i alla fall. Jag började koka inuti och hade väldigt svårt att fokusera på programmet efter att Eric först sa ”hashtag beautiful girl” till Danmarks (tror jag?) bidrag och direkt efter det ”hashtag MILF” till Petra. Whaaat? Som du säger, tjejerna gör ett jättejobb och ska belönas för sina prestationer, inte förminskas till objekt!

    Jag har bekanta som använder ordet MILF i sitt dagliga tal, och jag blir så jäkla frustrerad varje gång, men får motstånd om jag börjar argumentera mot ordvalet. De kommer med motargument som ”jag tycker inte man ska dra feminismen till sin spets och se fel i allt! Det är bara ord.” … medan ordet ”hen” (som ju också borde vara bara ett ord) har dessa människor svårare att ta till sig. Blir så less på ignoranta människor som stoppar huvudet i sanden och vägrar se problem med hur vi människor talar till och om varandra.

    • systerskaparna

      Jag håller helt med dig, jag är också trött på att tjejer förminskas till objekt.

      Jag förstår din frustration kring ordet MILF. Även om de som säger det kanske bara tycker att det är ett ord, så är det upp till den som blir utsatt att definiera vad det är. Om någon blir kallad för MILF och känner att det är fel, så är det fel.

      Vi får ta vara på ilskan och gå samman tycker jag! Vi är många som känner som dig, att det är dags att säga hejdå till sexismen.

      Ta hand om dig!

      /Anna

Känner du igen dig?

