Valet av kläder i en könsmaktsordning

Häromdagen skulle jag på fest, iklädd en klänning som slutade strax ovanför knäna, tights och ballerinaskor. Inget konstigt med det. Det konstiga var alla blickar jag plötsligt fick. I vanliga fall går jag i jeans och t-shirt och är därmed tydligen relativt befriad från dessa dreglande män som nu plötsligt inte kunde slita blicken från mig. Usch! Vad tror ni egentligen? Att jag ska flörta tillbaka när ni synar mig så där?!

Någon dag senare bläddrade jag i en klädkatalog. Tänkte först ”snygga shorts”, men insåg sedan att de är alldeles för korta för att jag ska våga ha på mig dem. Inte enbart för att jag har lite komplex för att visa benen, utan för att jag inte pallar alla dreglande män på tunnelbanan, på stan, i rulltrappan… Det skulle ju framför allt vara väldigt skönt att ha korta shorts på sommaren när det är så där klibbigt varmt ute. Varför har jag inte det då?

Jag tycker att det är smått obehagligt att visa för mycket hud ute bland folk. Hur kommer det sig egentligen? Vi lever i ett extremt sexualiserat samhälle för framför allt kvinnokroppen objektifieras. En del påverkas genom att ta till sig idealen, banta, klä sig i kortkort, urringat osv. Vi (tjejer) uppfostras till att tävla om killarnas uppmärksamhet. Då blir det så. En del skiter i killarnas bekräftelse och klär sig i korta shorts om det är varmt ute ändå, precis så som jag egentligen skulle vilja. Jag har istället påverkats av idealen och objektifieringen genom att klä på mig istället. Jag vill inte bli stirrad på av mannen framför mig när jag åker rulltrappa. Skulle jag gå om honom för att slippa hans blick kanske han taffsar istället och tror att jag närmar mig för att jag gillar hans dreglande. Därför klär jag mig hellre i jeans och t-shirt, inte för tight, och är det tight måste jag ha en lös jacka eller tröja ovanpå så länge jag rör mig utomhus. Hur ni hur sjukt det här låter? Det här är ett av alla exempel på hur könsmaktsordningen påverkar tjejer i vår vardag.

Vi borde kunna klä oss precis hur vi vill och slippa blickar, dreggel och kommentarer oavsett om vi väljer kortkort eller jeans. Vi borde inte ens tänka på andras reaktioner när vi väljer kläder. Ändå gör vi det. Pågrund av att vi vet att vi kommer få olika reaktioner beroende på vilka kläder vi väljer. Men jag lägger skulden där den hör hemma. Och det är inte hos oss.

Jag låter alltså mäns beteende påverka mitt val av kläder. Kan vi krossa könsmaktsordningen nu?

5 responses to “Valet av kläder i en könsmaktsordning

  • Maria

    Jag är likadan. Shorts är typ det värsta jag vet.. korta kjolar/klänningar på sommaren (då det är för varmt för strumpbyxor) är inte ens att tala om. Tänker alltid på hur det skulle bli i trappor eller rulltrappor.. känns som de tittar upp i kjolen. Usch. Sen äger jag i stort sett inga korta jackor.. har ibland jeans som sitter snyggt liksom, men avskyr tanken på att någon tittar på min rumpa när jag går förbi. Låter självgott, men tror alla tjejer känner sig tokstirrade på ibland. Dels av äckliga män/gubbar/killar som sinnesrunkar, men även av vissa tjejer som tycker man är slampig/inte tillräckligt snygg kropp för att visa upp sig.. usch, minns nu att jag inte är så förtjust i sommaren. Ska man börja vaxa sig nu också, suck.

  • idaevangeliet

    jag känner helt igen mig. det finns väl inget skönare än ett tunt, lössittande linne när det är riktigt varmt? ju lägre urigning, desto mer fläktar det ju, men man måste hela tiden tänka på balansen mellan hur bekväm temperatur man vill ha och hur många obekväma blickar man ska stå ut med, för det går inte att både ha svala kläder och slippa äckliga blickar.

  • I denna ljuva sommartid | Idaevangeliet

    […] ett aber. Att hitta kläder man känner sig riktigt bekväm i blir svårare ju varmare det blir. Systerskaparna beskrev problemet för några dagar sedan och det var så otroligt härligt och skönt att se det […]

  • Kata

    Intressant blogg, jag stötte på den just och började läsa dina inlägg! Du har många bra observationer och tankar jag inte har tänkt på. Du har rätt i att vi bör inte godkänna objektifiering i form av sexistiska kommentarer och handlingar, men en sak kan vi inte göra nåt åt: blickar. Nog måste ju männen få TITTA om dom vill, precis som jag oxå tittar på attraktiva män (dock inte stirrande med dreglande mungipor). Om vi vill ”förbjuda” män att titta på attraktiva kvinnor så har vi nog ett stort samhällsproblem :p

    • systerskaparna

      Hej! Vad kul att du hittat hit och finner bloggen intressant! Nej självklart kan vi inte förbjuda blickar, men de som jag syftar på här är just de intensivt stirrande blickarna, eller om en man vänder sig om i rulltrappan och stirrar rakt ner i ens urringning. Eller de män som verkar ha svårt att titta någon annanstans än på ens urringning… det tycker jag är obehagligt och kan få mig att välja andra kläder istället. Men att bara ”kolla in” någon är något helt annat. 🙂

Känner du igen dig?

