Därför är jag feminist

Jag tänkte att jag skulle skriva ett brandtal om feminism. Lånade lite struktur från ett annat känt tal, och well, här kommer det:

Därför är jag feminist

Jag är feminist, med stolthet och med glädje.

Jag blev det när jag fick klart för mig vad mina storasystrar gjort för att jag ska kunna leva ett liv i frihet. Jag blev det när jag läste om mina storasystrars rop om att det personliga är politiskt, och om deras kamp för min rätt till min egen kropp.

Jag blev det när jag själv upptäckte systerskapet och engagerade mig tillsammans med mina medsystrar i kampen för en värld utan kvinnoförtryck.

Jag bestyrks i min övertygelse om att feminismen behövs, när mäns våld mot kvinnor begränsar mig och mina systrar, och när löneklyftan mellan män och kvinnor består. När tjejer och kvinnor blir ifrågasatta och skuldbelagda efter en våldtäkt så ser jag hur mycket feminismen behövs.

Visst är jag feminist. Jag är stolt över mina storasystrar som gav mig rätten till abort, som fällde bakåtsträvande sexualbrottsutredningar och som trampade upp stigar. Jag är stolt över mina medsystrar som idag för kampen vidare och gör vägarna lite bredare.

Feminism är en frihetskamp. Den handlar om våra liv.

Visst är jag feminist.

Känner du igen dig?

