Människan är inte till salu

Idag, den 18 oktober, är det EU:s anti-traffickingdag. Det är mycket viktigt att uppmärksamma trafficking och dess konsekvenser, någonting som jag själv inte upplever får mycket plats i den politiska debatten.

För att först slå fast min ståndpunkt: all handel med människor är fel. Det ska aldrig vara okej att köpa någon annans kropp. Det är utifrån detta och och ingenting annat som jag vill prata om trafficking och prostitution.

Idag är det flera som skrivit om trafficking och viss debatt har förts i sociala medier. Det som jag reagerar starkt på, är hur vissa människor inte vill se sambanden mellan prostitution och trafficking. Undersökningar på detta område visar att i länder som legaliserar sexköp, ökar också traffickingen. Jag har hittills inte sett någon som vill försvara trafficking som fenomen (och det är ju väldigt sunt), men att däremot legalisera prostitution verkar vissa människor inte ha några problem med.

Jag har tidigare skrivit om prostitution här på bloggen, och min ståndpunkt står kvar: den svenska sexköpslagen är en av våra stora vinster. Genom att kriminalisera sexköp läggs skulden tydligt på den som köper en annan människas kropp, och detta har också gjort att prostitutionen i Sverige har minskat. Grunden i prostitution är att vissa ser sig ha rätt att köpa någon annans kropp, och som bekant är det nästan alltid män som köper, och de köper sex av kvinnor. Om inte män såg sig ha rätt att köpa kvinnors kroppar så skulle inte prostitution existera. Däremot finns det idag de som argumenterar för att legalisera sexköp i Sverige, med bland annat argumenten att säljandet av sin kropp är som att sälja vilken vara som helst. Förutom en total blindhet för maktstrukturer så är detta ställningstagande helt sjukt. Kroppen är inte en handelsvara.

Jag är nästan säker på att inga liknande diskussioner fördes i Sverige för 10 år sedan, men nya krafter har kommit att argumentera för en legalisering av sexköp och dessa måste vi ta på allvar. För det här är allvarligt. Att säga att man är för en legalisering av sexköp är att säga att det ska bli lagligt att köpa andra människor. Och det är ingen människosyn som jag skriver under på.

Debatten ska inte handla om den svenska sexköpslagens vara eller icke-vara, utan den ska handla om hur den kan spridas till andra länder för ett bekämpande av prostitution och trafficking. Som nämnt i tidigare inlägg bör den svenska sexköpslagen även gälla för svenska män som köper sex utomlands, någonting som till exempel Norge har infört. Prostitutionsförespråkare bemöter ofta det här med prat om ”frihet”. Ska inte svenska män ha frihet att köpa sex i andra länder?

Jag pratar gärna om frihet, men inte på de premisserna. Jag pratar om frihet för kvinnor världen över att kunna leva ett liv där ingen någonsin har rätt att köpa ens kropp. Människan är inte till salu.

One response to “Människan är inte till salu

  • Chris

    Mycket bra skrivet! Skrev själv om det imorse utan att reflektera över att det var anti-traffickingdagen. Vilket sammanträffande, tack för påminnelsen och keep up the good work 🙂

Känner du igen dig?

