Vad betyder ett commitment?

Jag tycker att vi ska prata om det här. Vilka saker blir vi tillsagda att de ”ingår” när vi går in i förhållanden med varandra, och vart kommer de ifrån egentligen?

En typisk sådan grej som jag känner igen och märker av när jag pratar med mina tjejkompisar är just det där ”löftet” om att ha sex. Att det ska ingå i ett förhållande att ha sex och att det förväntas att man ska ”ställa upp”, även om man själv inte är sugen.

Jag blir också smärtsamt påmind om det här när jag bläddrar i diverse tidningar (oftast med tips till oss kvinnor om hur vi ska göra män nöjda). Där återfinns råd om att vi ska ställa upp även om vi inte är så sugna, att kanske gå med på saker som vi egentligen inte har lust med, att finnas tillgängliga för sex så att vår partner inte tröttnar på oss.

Mina sämsta sexupplevelser har varit de gångerna när jag inte riktigt har haft lust. Ja, även jag har känt en viss press på att jag alltid måste ställa upp på sex bara för att jag har haft ett sexuellt förhållande med någon. Men när och hur sattes ett likamed-tecken mellan att ha ett sexuellt förhållande och alltid vara tillgänglig för sex?

Är det bara jag, eller känner ni igen er i det här? Varför hittar jag inga tidningsartiklar om att sex ska vara någonting där båda parterna har  lust och känner njutning av det? Vad lär det här oss om att lyssna på våra egna kroppar, att sätta gränser och att respektera andras gränser?

Jag är trött på att bli tillsagd att min kropp finns här för någon annan. Jag har gärna sex när jag själv har lust och när den andra personen också har det. Men jag har ingen lust att ligga för att hålla liv i nåt förhållande. Och jag vill inte heller känna skuld när jag säger nej för att jag inte vill.

Känner du igen dig?

