Det är dags att rätten till våra kroppar blir realitet

Jag började tänka på en tjej som gick i min skola när jag gick i åttan eller nian. Jag fick höra av mina kompisar att hon berättat att hon blivit våldtagen en kväll när hon var på väg hem från bussen. Nästan i samma anda berättades det om att folk trodde att hon ljög bara för att få uppmärksamhet.

Jag blir så arg och ledsen när jag tänker på det. Att man då, liksom nu, väljer att inte tro på tjejen utan istället spär på en av de stora myterna om våldtäkt. Jag tycker att vi kan kasta den myten i toaletten och spola, för den stämmer faktiskt inte. Det finns ingen ”cred” i att bli våldtagen, utan det är snarare förknippat med skuld och skam för många tjejer. Verkligheten är istället att det sker ca 3-4 våldtäkter i timmen i Sverige, och det är ett stort samhällsproblem som det gjorts alldeles för små framsteg i att lösa.

Problemet med våldtäkt är inte tjejer och kvinnor som ljuger, utan det är killar och män som våldtar. Och för varje gång en kvinna våldtas så lär det oss andra att akta oss lite till, att begränsa oss lite mer. Vi får rådet att inte gå ut på kvällen och att tänka på att vårt klädval kan signalera fel saker. Det som sägs till oss är helt enkelt att vi ska ta ansvar för männens beteende. Bara jag som ser det sjuka i det här?

Att tjejer som blivit utsatta för ett våldtäktsbrott därefter ifrågasätts och skuldbeläggs, är helt sjukt. Det är dags att vi börjar tro på våra systrar och tar tag i samhällsproblemet som begränsar halva befolkningen, varje dag. Och så länge problemet kvarstår så borde alla tjejer få lära sig feministiskt självförsvar, för att vi är värda att försvara och för att vi bör få verktygen att göra det. Det är dags att rätten till våra kroppar blir realitet, och det är dags att lägga skulden där den hör hemma, en gång för alla.

Känner du igen dig?

