Dö, sexismen, dö.

Fyfan. Satt och drack öl med en kompis och bredvid oss satt ett gäng med några killar och en tjej. Eller nja, killar vet jag inte. Det var snarare några män och en gubbe. Den där gubben. Den där gubben som var ett jävla svin. Gubben som tafsade på tjejen i sällskapet. Som tog henne runt midjan, som gav henne en dask på rumpan när hon böjde sig ner för att ta sin väska. Jag satt själv och kokade, försökte göra en handlingsplan i huvudet. Funderade på vad jag kunde göra, försökte hålla koll på honom under tiden. Men hon gick efter ett tag, och han satt kvar.

 

Jävla sexist.

 

Någonting annat som gjorde mig irriterad var en annan man i samma sällskap, som satt och konstant stirrade på mig och min tjejkompis. Som nästan lutade sig över henne, utan att bry sig om att hon tydligt visade att hon inte ville snacka med honom.

 

Fattar han inte signalerna eller skiter han bara i dem? Jag tror på det senare. 

 

Jag blir så mycket; arg, ledsen, förbannad, äcklad. Men ordet som beskriver bäst just nu är nog trött. Jag är trött. Trött på att se hur män ser sig ha tillgänglighet till kvinnors kroppar. Trött på män som skiter i om vi inte vill prata, och som hela tiden passerar våra gränser. Gränser som vi har rätt att sätta. Gränser som handlar om att här vill jag inte ha dig.

När jag träffar min tjejkompis för första gången på två år, vill jag prata med henne och bara henne, och vill vi inte snacka med några andra ska vi få ha det så. Jag vill inte heller se hur andra män tafsar på tjejer i sitt sällskap. Ska det vara så svårt?

Känner du igen dig?

