”Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med det här…”

Jag satt och försökte tänka ut hur många inlägg som jag har avslutat med ”jag har nog ingen riktig poäng med det här…”, ”jag vet inte riktigt vad jag vill säga med det här..” eller liknande. Det blir en del, speciellt i de inlägg där jag skriver om mig själv och mina upplevelser. Jag frågar mig varför. Det skulle kunna grunda sig i nåt slags ”det här är nog inte så viktigt”-tänk, och så har det nog varit rätt ofta.

Jag tror inte att jag är ensam om som tjej att tänka att det jag berättar om inte är så viktigt, att mina egna berättelser inte har så stor betydelse. Jag tror att det handlar mycket om att vi varit med om att våra berättelser och känslor inte tagits på allvar. När en kille på dagis drog en i håret så var det ”bara för att han gillade dig”. När en man tog mig på rumpan på tunnelbanan så var det ”bara för att han var full”. När jag blev osynliggjord på mötet så var det nog jag som hade sagt något dumt. The list goes on and on. Jag tycker att när tjejers berättelser ifrågasätts och inte tas på allvar så har vi ett stort problem. Varför är det våra egna berättelser som ska förbises och inte tas på allvar? Varför är det inte våra egna berättelser som är allra, allra viktigast? I längden så blir vi inte bara ifrågasatta av andra- vi börjar också att ifrågasätta oss själva. Var det verkligen så farligt? Det kanske var jag som överreagerade? Kanske var det lite mitt fel ändå?

Ibland har jag tänkt att jag borde döpa om mina samlade inlägg till ”jag och min högstadietid”, för att jag skriver så mycket om den tiden. Men det finns anledningar till varför jag hamnar där. Jag har upptäckt att jag har väldigt mycket att göra upp med från min högstadietid, och för mig så har det hjälpt att återberätta och sätta ord på vad som hände. Och det gäller just de här grejerna som jag lärde mig att inte ta på så stort allvar- killar som ropade efter en i korridoren, han som la handen på min rumpa och när jag tystades ner i klassrummet.

Det är nu jag vanligtvis skriver något i stil med ”jag vet inte riktigt vad jag vill säga med med det här…”, men jag skiter i det idag. Det jag vill säga är allt som står i det här inlägget. Hejdå.

Känner du igen dig?

