Argt inlägg 02.30

Hej. Anna här. Skitarg.

Kom precis hem efter en väldigt trevlig kväll med härliga människor, vin, snack och dans. Mitt emellan festen och mitt eget hem fanns en tunnelbaneresa.

Jag sätter mig med musik i hörlurarna på en egen fyra, och bakom mig sitter en man. Bara några sekunder efter att jag har satt mig så lutar han sig över mig bakifrån och säger nåt i stil med ”hallå, tjejen…”. Jag låtsas som att jag inte hör och stirrar istället rakt fram, och då jag slutar känna hans stinkande andedräkt i nacken så antar jag att han sjunkit ned i sitt säte igen. Jag väntar någon minut och sedan reser jag mig upp och byter plats, jag pallar lixom inte att sitta kvar.

Några stationer senare ser jag honom vara på väg av tåget. Han ställer sig vid dörrarna, vänder sig om till en kvinna som står bakom honom och skriker: ”JAG SKA KNULLA DIG UPP OCH NER!” Därefter staplar han av tåget med sin 3,5:a i handen, och mer hinner jag inte se av honom.

Jag bara behövde skriva av mig om det här. Jag dör på allt kvinnohat. Jag förbannar mig över hur män ser sig ha tillgänglighet till kvinnors kroppar. Och nej, alkohol är ingeting som varken ursäktar, eller kan ses som en orsak till att ”plötsligt börja hata kvinnor”. Att den mannen ens får för sig att säga en sådan sak till en kvinna grundar sig längre bak än det sexpack öl han druckit tidigare under kvällen. Och det tar sig konsekvens i att en annan kvinna på tåget får höra att hennes kropp är tillgänglig för andra och inte hennes att bestämma över.

Observera att det här inte är någon livshistoria, utan det hände under en 10 minuters lång tågresa. Det känns helt sjukt att inte ens kunna ta tunnelbanan hem utan att stöta på kvinnoförakt och sexism. Och så säger de att vi lever i ett jämställt samhälle, att feminismen inte behövs. Jag tycker att alla som säger så bara kan avgå, och så krossar vi den här jävla könsmaktsordningen.

2 responses to “Argt inlägg 02.30

  • mmbostream

    Jag är också så jävla trött på det beteendet.
    BORT MED SKITEN!

  • Louise

    Nej jag känner inte igen mig då jag oftast blir tagen för kille fast jag inte är det men jag blir så otroligt jävla arg av att läsa det här. Att nån tycker sig kunna bete sig på det här viset och att kvinnor och deras kroppar ska ses på detta sättet är så otroligt hemskt så det går inte att sätta ord på.
    Får mig att vilja göra som Lo i Vagina Grandes – Lo’s Lettah när hon får kommentaren ”Vad kostar en sån här sexig liten rumpa?”
    javet det är inte så konstruktivt men en blir ju just så arg….

    [audio src="http://www.vaginagrande.com/losletta.mp3" /]

Känner du igen dig?

