Vi vet vilka som betalar notan

Satt på ett bibliotek häromdagen. Två killar som verkade plugga juridik kom in med sina tjocka lagböcker och satte sig något bord ifrån mig. Den ena killen säger: ”Hur var det nu med kvinnors rättigheter, vart var dem?”, varav den andra svarar ” i köket!”.

Höhö. Det var ju lite skoj sådär. Lite grabbigt roligt. Bara på skämt.

(paus för att tänka efter om det är roligt med sådana skämt)

Jag tycker inte att det är roligt. Jag smsar till en vän och berättar, varav hon svarar ”Men va fan, hoppas dom aldrig får döma i en våldtäktsrättegång”.

Jag hoppas också det. Det finns tillräckligt med människor inom rättsväsendet som inte tar tjejers ord på allvar, och då funkar det inte att våra blivande jurister kör med den attityden. Ni har väl inte glömt Hanna Kjöllers text om enögda domare, som jag skrev om här?

Och även om det var ett ”skämt”. Att det ens skämtas om att kvinnans plats är i köket måste ju grunda sig någonstans, och ge uttryck för vilket samhällsklimat vi lever i. Kanske var det menat som ett skämt, kanske var det inte alls ett skämt. Hur som helst är det skrämmande att se hur våra blivande domare i rättssalarna pratar på det sättet. Våra blivande domare, som kommer att möta tjejer som anmält sexuella övergrepp.

Nu kanske de där killarna växer upp och blir utomordentliga jurister, vad vet jag. Men jag tycker ändå att vi ska se varningsklockorna och ta dem på allvar, även när det gäller ”oskyldiga skämt”. Jag menar, vi har fan inte råd att utbilda jurister som lättsamt skämtar om kvinnors rättigheter. Vi vet vilka som betalar notan. Det är vi tjejer, som betalar med vårt dåliga samvete, vår skuld och vår skam.

Känner du igen dig?

