”Vad ska alla tycka om dig?”

När jag var yngre, framför allt i högstadiet (denna fantastiska period i livet), så träffade jag oftast äldre killar, de flesta i tjugoårsåldern. Det var många av killarna som hamnat snett och hade problem eller beroenden av olika slag. Det ursäktar dock inte deras beteenden mot oss tjejer, en del av dem var riktigt sviniga och hade en fruktansvärd kvinnosyn. Jag lackade många gånger när de kläckte ur sig saker som ”Kvinnor har två platser i världen – i köket och sängen”.  Men som 14-årig tjej var jag i underläge och blev bara mer hånad ju mer jag försökte säga emot. Det tog ett år eller två innan jag insåg att jag varken vill eller behöver umgås med sådana här människor. En är idag ännu tyngre kriminell, en annan tog livet av sig. (En tredje åtalades senare för sexuella övergrepp på två bekanta tjejer i min ålder…)

Nej, det var inga morsgrisar jag umgicks med. Men det är inte dem som personer jag ska skriva om, utan om problematiken i maktförhållandet oss emellan. För det verkar som det perspektivet ofta glöms bort. Jag fick bekräftelse, komplimanger. Av äldre killar. ”Coola” killar. För en osäker högstadietjej är det ganska häftigt. Av tjejerna i samma umgängeskrets fick jag långt i från samma bekräftelse. Tvärtom. Ett ex till en av killarna jag ”dejtade” ett tag skrev till mig på Lunarstorm (ja det här var alltså x antal år sedan): ”Du vet väl att killarna bara utnyttjar dig? 14 år och ligger redan runt. Oj oj oj. Vad ska alla tycka om dig?”

Det var ju omtänksamt att påpeka att jag blev utnyttjad, för det blev jag säkert. 23-åriga killar bör ta mer ansvar än att ligga med en 14-åring. Det är inte bara olagligt, det blir också, vare sig man vill eller inte, ett maktförhållande som inte går att bortse från. Där ligger dock ansvaret på den äldre killen. Det är han som begår ett brott och bör ju därför tänka ett steg längre, att det kanske finns en anledning till det är straffbart, även om jag ville ligga med honom. Varför skulle jag ta ansvar för andras känslor? Varför skulle jag som 14-åring bry mig om andra blev provocerade av att jag fick ligga? För egentligen handlade det inte om att jag låg med äldre killar, utan att jag hade sex regelbundet utan att ha ett förhållande med alla. Och det var hur som helst inte mitt ansvar, han visste precis hur gammal (ung) jag var. Därför blev jag oerhört ställd och irriterad när jag läste sista raden på det där meddelandet, ”Vad ska alla tycka om dig?”. Ja, de får väl tycka vad fan de vill om mig. Vad tycker alla om killar i tjugoårsåldern som ligger med tjejer som knappt blivit byxmyndiga?

Lägg skulden där den hör hemma. För skulden är inte min.

Känner du igen dig?

