Ett inlägg till er killar (!)

Hej killar! Det här inlägget är till er.

Ni har säkert märkt hur man många gånger pratar om hur tjejer ska bete sig; för att vara duktiga, för att vara omtyckta, för att inte råka ut för våld m.m. Jag tycker det är väldigt märkligt att man inte tar upp killars beteende, och hur killar kan göra för att bryta inövade mönster och förlegade könsroller. Men lugn bara, jag har massor av bra tips!

Jag har själv gått i skolan, så jag tar mig friheten att formulera några problem som jag upplevt, och som jag vet att jag delar med många andra tjejer. För det första är det fett dåligt att vi lär oss att vara på ett visst sätt bara för att vi föds med fitta eller kuk, och även för er killar så byggs det upp förväntningar på hur ni ska uppträda; ex. vara bra på sport, vara dominanta och utnyttja er maktposition på diverse sätt. Men sådant beteende går att ändra på! Och på köpet får vi ett mycket trevligare samhälle att leva i, jag lovar.

Här är lite enkla tips som bör vara självklara, men kan vara värda att upprepa.

1. Utnyttja inte er maktposition. Detta kan gälla att vara allmänt dominanta, att ta plats och talartid i klassrummet osv. Det behöver ni inte göra! Backa hellre ett steg.

2. Respektera alltid ett nej. Ett stort problem är att en del killar tenderar att inte acceptera att en tjej helt enkelt inte vill. Det kan handla om att inte vilja snacka, inte vilja få sitt utseende kommenterat, inte vilja ha sex osv. Kom ihåg att ett nej är alltid ett nej. Hur enkelt som helst.

3. Kom ihåg att ni inte har rätten till tjejers kroppar. Var tjej har rätt till sin egen kropp. Punkt slut.

Jag inser att det här inlägget låter rätt drygt, men det är väl menat. Vi lever under en könsmaktsordning som faktiskt gör det lättare att vara kille i de allra flesta fall- men där tjejers beteende ständigt granskas och debatteras.

Jag tänkte avsluta med att länka till en dikt av Olivia Bergdahl som heter ”text till min son”.

Känner du igen dig?

