Hej. Du sitter lite för nära.

Idag hände det igen. Jag satt på bussen och en kille satte sig bredvid mig. Uppenbart för nära.

Jag vet inte, men det känns alltid som att det är medvetet. Vi har faktiskt en hel plats var, och det finns ingen anledning för honom att sitta så att vi nästan nuddar vid varandra med låren. Det måste ju han veta också. Så varför vill han tränga sig så nära mig? Och varför satt han och kollade på mig under halva bussresan?

Jag har så svårt för sådana här situationer. Jag kan få lust att säga ifrån att ”du, nu sitter du för nära”, men liksom många andra gånger så tryckte jag mig bara närmre fönstret och hoppades på att han skulle gå av snart.

Jag tycker att det är väldigt obehagligt när någon går över min gräns, och sådana här händelser är nästan som en del av vardagen. Det värsta är att det alltid känns medvetet. Varför känner män att de kan ta sig friheten att inkräkta på våra gränser?

Oavsett hur jag väljer att göra i sådana här situationer så vet jag i alla fall att det är han som sätter sig för nära och skulden är är hos honom– precis där den ska vara.

Känner du igen dig?

