Cause of death: woman

“It annoys me that people keep asking ‘Why doesn’t she leave?’ People seem to want to lay the blame on the woman, when the only valid question is – Why does he hit her?.”

Citatet kommer från Sara Brammer, psykolog i USA, och finns på hemsidan för Cause of death: woman. Det kunde inte ha sagts bättre.

Cause of death: woman är en journalistisk granskning av  journalisten och författaren Karin Alfredsson, bildjournalisten Linda Forsell, journalisten Kerstin Weigl, samt Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund (SKR). Bland annat kommer rapporten fram till att en av tre kvinnor världen över utsätts för fysiskt, sexuellt eller annan typ av våld under sin livstid. Det konstateras också att ”för kvinnor mellan 15 och 44 år tros våldtäkt och våld i hemmet vara en större riskfaktor än cancer, trafikolyckor, krig och malaria”.

Våldet sker i alla länder, i alla kulturer och i alla samhällsklasser. Den gemensamma nämnaren är att de som är utsatta är kvinnor. Ofta kommer våldet från en man hon älskar eller har älskat (se debattartikeln Våldet mot kvinnor är en världsepidemi).

Mäns våld mot kvinnor är ett stort samhällsproblem, vi har sagt det förr. Och våldet påverkar oss alla. Det påverkar förstås den tredjedelen av världens kvinnor som kommer att utsättas för fysiskt eller sexuellt våld, men också de andra två tredjedelarna. Våldet berör och begränsar alla världens kvinnor. För att vi är kvinnor. Om ni inte har kollat in Cause of death: woman, så uppmanar jag er till att göra det. Det finns berättelser från överlevare, från aktivister och från anhöriga till kvinnor som har dödats. Och det finns krav på förändring. På den förändring som är så jävla nödvändig.

Jag ska erkänna att jag gråter lite nu. Av sorg och av ilska. Ilska över den maktordning som tar sig in på bara skinnet- och som kan komma att handla om liv eller död. Sen så mitt i all ilska och ledsamhet blir jag så sjukt stolt över alla som är engagerade, som jobbar för en förändring. Stolt över de kvinnor som orkar dela med sig av sin historia. Stolt över de som säger till oss andra att skulden inte är vår. För alla vi kvinnor berörs av våldet, det har vi gemensamt. Vi delar samma erfarenheter, oavsett om vi bor i Sverige eller i Kenya, i Finland eller Brasilien, i USA eller Nya Zeeland.

Det är jävligt tunga ämnen, liv och död. Jag vill skriva så bra som möjligt om det här, men det är inte så lätt. Jag är varken psykolog eller forskare och jag har inte levt i ett misshandelsförhållande. Men jag är kvinna. Och jag påverkas av och förhåller mig till våldet mot kvinnor, varje dag. Och jag vet i alla fall så mycket att jag vill krossa patriarkatet. Och att jag vill bygga världens största systerskap under resans gång. Och lägga skulden där den hör hemma- en gång för alla. Åh systrar, kan vi inte göra det?

Jag är så glad att jag upptäckte feminismen. Jag vet inte vart jag skulle varit idag annars. Jag är så tacksam för den som sa till mig att det inte var okej när killarna tafsade i högstadiet. Tacksam för hon som var den första som sa till mig att jag var värd att försvara. Tacksam för de som visat mig vad systerskap betyder i praktiken. Jag älskar systerskapet.

One response to “Cause of death: woman

Känner du igen dig?

