Den heliga kvinnligheten

Jag satt häromkvällen och roade mig på youtube. Jag gick från att kolla på söta katter till att kolla på musikvideos med grymma brudar. Till slut kom jag in på Peace of me med Britney Spears, som var den första som spelades in efter hennes ”kollaps”. I videon har hon ett flertal olika peruker, eftersom hon själv inte hade särskilt mycket hår vid det tillfället.

Jag började då fundera på varför folk blev så förskräckta när hon rakade av sig allt hår. Varför? Förlorade hon all sin kvinnlighet då? Och vad innebär det egentligen? Kan en kvinna inte vara kvinna utan långt, svallande hår? Varför var det så provocerande? Det växer ju ut igen, om hon nu skulle ha ångrat sig efteråt. En del var också förstående för hennes ”misstag”, eftersom hon mådde dåligt vid det tillfället.

Jag vet inte riktigt vad jag tänker komma till, eller vad min slutkläm är. Jag är mest irriterade på alla som tyckte att det en så himla stor grej, att det var galet och hemskt att Britney rakade av sig allt hår. All denna objektifiering av kvinnor, där hur vi ”bör” se ut i detalj är något som alla har en åsikt om. En kvinna förväntas ha långt, svallande hår, eller en jävligt cool kort frisyr, men då måste man väga upp den med smink och smycken så att man ändå ser kvinnlig ut. Rakade ben och armhålor ska det vara också. Och kvinnliga kläder. Lite åtsittande, lite urringade, men inte för mycket.

Vi får självklart inte göra vad som helst heller. Horan vs madonnan, ni vet. Inte ligga runt för mycket, men vill man aldrig ligga är man pryd och tråkigt.

Fuck alla normativiteter som folk förväntas leva upp till.

Känner du igen dig?

