Till alla genuskritiker

Var tredje förskola bryter mot skollagen, som säger att man ska arbeta aktivt för att motverka könsstereotyper, enligt skolinspektionens granskning. Att motverka könsstereotyper, eller att ta in en genuspedagog, handlar inte om att tvinga pojkarna att leka med dockor och flickorna med bilar. Det handlar om att bemöta alla barnen, oavsett kön, på ett likvärdigt sätt. Att låta alla få lika mycket plats, lika mycket uppmärksamhet. Kanske att inte skilja på dockorna och bilarna. Att värdera alla leksaker lika mycket, att låta alla vara den de är.

Om vi inte börjar redan på dagis (förskolan, jaja) så kommer det bli svårt att bryta de normer som finns. Det handlar inte om att alla ska bli precis likadana, eller att tjejer inte får leka med dockor. Det handlar om att värdera alla människor och egenskaper lika. När barnen växer upp ska inte deras arbete värderas mer eller mindre utifrån ett manligt eller kvinnligt perspektiv. Genuspedagoik i förskolan handlar om att redan där bryta könsnormerna genom att inte alltid uppmuntra flickorna att ta allt socialt ansvar för alla andra, medan man låter pojkarna härja fritt. Det handlar om att inte säga till flickan som blivit dragen i håret av en pojke att ”han är nog bara kär i dig” och därmed konstatera för flickan att pojkar får göra tjejer illa ”för de menar inget dumt med det egentligen”.

Jag skulle kunna skriva mycket mer, ta upp fler tokiga exempel på hur könsmaktsordningen upprätthålls av förskolepersonalen. Men jag stannar där. Min poäng är att genuspedagoger eller vad man än vill kalla dem, behövs i förskolan. För det är där det börjar. Man behöver inte låta bli att använda ”hon” eller ”han”, det är okej. Vi har olika biologiska kön, men man ska inte tillskrivas olika egenskaper eller värdering beroende på om man har en fitta eller kuk, snippa eller snopp. Vill pojken leka med dockor ska han få göra det. Vill flickan också göra det är helt okej. Men sätt inte den lugna tjejen mellan de två bråkiga killarna.

Vill tjejen i högstadiet hänga i stallet eller måla sitt rum rosa ska hon få göra det. Vill killen i pararellklassen dansa balett ska det värderas lika högt som hockeykillarnas intresse. För det görs det inte idag. Är en tjej intresserad av sport, motorer och dataspel är hon en ”pojkflicka” och anses lite cool, men det får inte bli för mycket för då känner sig grabbarna hotade. Är en kille intresserad av balett, mode och inredning är han ”bög” för det anses vara kvinnliga intressen som inte alls är lika bra. (Och homosexualitet är nånting konstigt som också avviker från normen…)

(Okej, jag kunde inte alls stanna, jag fortsätter lite till)

Kuken är fortfarande normen i samhället. Det är det som är problemet. Att det som anses manligt värderas högre. Samtidigt som kvinnor diskrimineras på arbetsmarknaden, i hemmet och i betydligt större utsträckning drabbas av sexualiserat våld. Allt det här hänger ihop. Om alla, föräldrar, förskolepersonal och lärare i grundskolan börjar tänka i de här banorna så kanske våra barn eller barnbarn får växa upp som fria individer, och utvecklas till den de är, oavsett vilket biologiskt kön de föddes med.

Kampen fortsätter, könsmaktsordningen ska krossas. Att ta in genuspedagoger i förskolan är ett litet, men viktigt steg på vägen.

Annonser

Känner du igen dig?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: