Försäkringsbolagens vidriga kvinnosyn

Läste precis en artikel i Dagens Nyheter om en kvinna som blivit misshandlad av sin dåvarande partner. Som om inte själva misshandeln var illa nog fick hon dessutom bestående men. Hon anmälde detta till sitt försäkringsbolag, men blev nekad ersättning. Jag vill redan nu poängtera att detta inte handlar om pengar, det handlar om en vidrig syn på kvinnors rättigheter. Lisa, som hon kallas i artikeln, fick inte ut någon ersättning eftersom hemförsäkringen inte gäller om förövaren också omfattas av försäkringen.

Misshandel mot kvinnor i hemmet är ett enormt samhällsproblem. Därför är det oerhört märkligt att kvinnorna då står helt utan försäkring. Jag vill avsluta detta blogginlägg med ett citat från Lisa i artikeln:

– Det finns inga pengar som kan ersätta allt som hänt egentligen, men det känns ändå skönt att jag fick rätt till slut. Min dåvarande partner bor kvar här i stan och det händer att jag ser honom. Då håller jag huvudet högt – jag har inget att skämmas för.

Känner du igen dig?

