Och sexismen flödar

Igår när jag skulle gå och lägga mig, blev jag så helvetes jävla piss- förbannad. Jag läste kommentarerna på facebook till en bild från Fotbollskanalen Europa s loggfoton. På bilden finns Johanna Garå, idrottsjournalist med expertis på spanska La liga och i synnerhet FC Barcelona, och Anna Brolin, reporter som bland annat haft ett eget program om La liga, rapporterat på plats från herrfotbolls- VM i Sydafrika och mycket mer.

Alltså en bild på två tjejer med stora kunskaper inom fotboll. Bilden hade då ca 200 kommentarer. Jag mår illa när jag läser. Ungefär 90% av det jag stöter på är kommentarer som dessa:

”Jävlar, milf x 100”

”Vilka e de?? modebloggare? ska de kommentera spelarnas kläder och frisyrer? kan nån förklara vem de är???”

”tjejer ska inte ha någonting med sport att göra särskilt inte fotboll!!”

”Skulle täp sönder båda”

”Tjejer hör inte hemma i manliga fotbollsprogram”

Jag vill typ lägga mig ner och gråta. Kommentarerna handlar inte om deras yrken eller kunskaper inom fotboll, de handlar om deras kroppar. Tydligare objektifiering får man leta efter. Och helt öppet. Utan att skämmas. Jävla sexister, är allt jag tänker.

Jag hatar sexismen. Den blir så jävla synlig ibland, och den känns för mig som ett hårt jävla knytnävsslag. Det är personligt. Det är kränkande. Det är kränkande för alla kvinnor. För mig, för mina tjejkompisar, för kvinnor jag inte känner.

Som tur är finns det människor i kommentarsfältet som bemöter idioterna. Det känns bra. Det ger lite hopp. Och det är fan inte lätt för en tjej att bemöta sexistiska idioter när responsen från dessa kan bli i stil med ”du har bara fått för lite kuk”.

Så, tack igen till alla er modiga feminister där ute. Både ni som tog den här striden, och ni som lät bli att ta den. Ni ger mig hopp allihopa.

Sådana här grejer är ytterligare bevis på hur mycket feminismen och systerskapet behövs. Överallt. Hela tiden. I Sverige 2012, där det inte går att lägga upp en bild på två fotbollskunniga tjejer utan att de blir trakasserade.

Det är dags att krossa sexismen.

One response to “Och sexismen flödar

Känner du igen dig?

