På tal om genus

För ungefär 3 år sedan läste jag min första kurs på universitetet. Det var genushistoria, och jag var helt lycklig. Äntligen fick jag läsa historia som faktiskt innefattade hela befolkningen och inte bara halva. Mycket av den historia vi läser är som bekant skriven av män och handlar om män. Män som har tänkt, män som har krigat, män som varit kungar. Det kan komma som en chock, men kvinnor har faktiskt funnits lika länge som det har funnits män, och haft en lika aktiv roll med att skapa den värld vi lever i idag.

En dag efter skolan hade jag sällskap till bussen med en kille från klassen. Han berättade att han skulle bli lärare och egentligen bara läste den här kursen för att han hade lite poäng kvar att ta innan han kunde ta ut examen. ”Jag är faktiskt inte så intresserad av kvinnohistoria”, sa han (observera att ”historia” för honom alltså betyder ”mäns historia”, därav att han fick tillägga ”kvinno-” till den historia som vi läste). Han fortsatte: ” Tänk hur skönt det var förut. Man visste sin plats i samhället. Mannen skulle jobba och kvinnan skulle vara hemma”.

Jag fick lite av en chock. Behöver jag förklara varför jag fejkade ett telefonsamtal och gick iväg?

Och vaFAAAN. Jag pallar lixom inte sånt här. Och ovanpå det, så skulle han bli LÄRARE. Vi har tidigare skrivit om vikten av att läsa genus i lärarutbildningar, och det här är ännu ett bevis på att det behövs. Hur ska vi kunna arbeta mot de könsroller som läggs på tjejer och killar i skolan, när vi har lärare som gärna vill tillbaka till medeltiden?

Till dig, gamla kursare (som jag inte kommer ihåg namnet på), vill jag även tillägna en låt.

 

Röda Bönor- Det ska bli slut på rumban

 

 

Känner du igen dig?

