Jag lovar, jag föddes utan städ-genen

Häromdagen satt jag på ett café och drack en kopp kaffe i väntan på en vän. Tråkigt som jag hade tjuvlyssnade jag på mina bordsgrannar. De pratade om sin högstadietid, om hur konflikter mellan tjejerna splittrade klassen. Lärarna försökte snacka med tjejerna utan resultat. Så de införde tid i schemat då tjejerna skulle få umgås och ha roligt utan killarna i förhoppning om att lösa de konflikter som fanns. Kanske fanns en tanke om systerskap någonstans långt, långt in i någon lärares hjärna. Det tjejerna fick göra var att baka. Varenda vecka som den här tjejtiden fanns. Visst, det kan vara roligt att baka tillsammans och gott äta tillsammans. Det märkliga i det hela var egentligen inte att killarna också fick göra saker under den här tiden. Utan snarare vad, och vad som hände sedan. Det killarna fick göra var att typ bowla, köra go-cart och liknande. Ja, redan här kan man ju notera att det någonstans slog slint i lärarnas tänk.

Men nu kommer refrängen. När killarna kom tillbaka till skolan fick de njuta av fikat som tjejerna bakat. Varje vecka.

!!!

Behöver jag tillägga att jag inte tror på att kvinnor har en bak- och städgen eller att männen föds med en mecka-med-bilar-gen? Könsrollerna sitter inte i varken fittan eller kuken. De får man under sin uppväxt.

Känner du igen dig?

