Lite statistik för ”världens mest jämställda land”

Fastnade vid Morgonpasset i P3 idag, där studion hade besök från Statistiska Centralbyrån (http://www.scb.se/), som hade med sig sin årsbok med massa statistik. Gött.

Statistik är en bra grej, typ för att spräcka myter. Som när någon ba ”ÖÖÖH MEN ALLTSÅ SVERIGE ÄR JU JÄMSTÄLLT LIXOM”. Och man ba ”nej, kolla upp lite riktig statistik vetja”.

Statistiska Centralbyrån (SCB) har gjort en så kallad tidsanvändningsundersökning för 2010/11, där de har undersökt bland annat hur hemarbetet är fördelat mellan kvinnor och män.  Om ni läser pressmeddelandet för denna tidsanvändningsundersökning, lyder rubriken ”Hemarbetet mer jämlikt”. Och det är ju bra. Jämfört med förra undersökningen som gjordes år 2000/01, lägger kvinnor 14 minuter mindre på obetalt hemarbete per dag, och män 11 minuter mer per dag.

MEN, trots att hemarbetet är mer jämlikt mellan kvinnor och män jämfört med år 2000, ser det fortfarande ut såhär:

Matlagning: kvinnor lägger i genomsnitt 43 min/dag, män lägger i genomsnitt 26 min/dag

Städning: kvinnor städar i genomsnitt 35 min/dag, män städar i genomsnitt 20 min/dag

Omsorg av egna barn: kvinnor i genomsnitt 27 min/dag, män i genomsnitt 16 min/dag

Hela tidsanvändningsundersökningen finner ni här: http://www.scb.se/Pages/Product____12223.aspx

Han som var på plats hos P3 från SCB berättade också utifrån deras årsbok att män lägger i genomsnitt 22 min längre på TV-tittande än kvinnor, 140 min/dag för män och 118/dag för kvinnor. Så, när kvinnor lägger mer tid än män på matlagning, städning och omhändertagande om barnen så ser män mer på TV än kvinnor. Jag ger det ett stort Icke Godkänt för Sverige på 2000-talet. Eller vad tycker ni?

4 responses to “Lite statistik för ”världens mest jämställda land”

  • Daniel

    Men det är ju på god väg, även om det sker sakta. Man ska se på det över en längre tidsperiod. Absolut jämställdhet kan inte uppnås på en gång. Det måste ske med små steg. Så länge det inte går bakåt så är vi på rätt väg.

  • Mrs G

    Hos oss stämmer inget av det där.
    Jag är hemmafru, utan barn.
    Vi har städhjälp, inte alltid men mellan varven.
    Städar vi själva, så gör jag det
    Jag lagar alltid maten när vi inte äter ute/hämtar mat
    Tvättar 50/50
    Annars delar vi på ALLT.

    MrsG

  • Dagens syster- Hanna Hellquist! « systerskaparna

    […] Detta blir som en uppföljare på inlägget ”Lite statistik för ‘världens mest jämställda land’”. […]

  • Jag vill inte vänta i 100 år « systerskaparna

    […] en sak hade jag i alla fall tänkt ta upp. Kommer ni ihåg det här inlägget, efter Statistiska Centralbyråns rapport om hur hemarbetet fördelas mellan kvinnor och […]

Känner du igen dig?

