Se dig för!

Det offentliga rummet. Gator, torg, kollektivtrafiken. Det offentliga rummet är till för alla. Där ska alla få plats. Där borde alla få lika mycket plats. Borde. För verkligheten ser annorlunda ut. Dels rent fysiskt. Vem tar mest plats? Jag är ganska bra på att väja undan. Jag minns en gång när jag var nyinflyttad till den stora staden. Jag var så bra på att väja undan i folkmassorna och inte gå in i någon överhuvudtaget att jag tyckte att jag borde få pris för det.

Så småningom insåg jag att det fanns de som inte väjde undan, någonsin. Som hade blicken fäst på sitt mål. De var de som gjorde att jag fick väja undan, för att inte krocka med dem. I det här fenomenet finns ett mönster. Ett system. Snubbar med portfölj, väktare, killar som ser ut som att de går på anabola, eller vill se ut som att de gör de, är de som i allra högsta grad aldrig väjer för någon annan. Men den främsta gemensamma faktorn bland dessa människor är deras kuk.

Vi som i högsta grad faktiskt tar ett steg åt sidan för dessa, har också en sak gemensamt. Vi är brudar som under hela vår uppväxt lärt oss att inte ta så mycket plats, att inte vara i vägen, att alltid vara till lags.

Visst fungerar samma knep för oss, folk väjer undan om man med säkra steg går rakt fram mot sitt mål. ”Det är väl bara göra det då”. Nej. Har man under hela sitt liv aldrig fått ta lika mycket plats, alltid fått härskartekniker slänga i ansiktet, ja, då är det inte så jävla enkelt att bara göra det. Men det är en härlig känsla, när man är på det humöret att man faktiskt orkar gå rakryggad och inte väja. Prova nån dag.

För vi har lika mycket rätt att ta lika mycket plats, även i det offentliga rummet.

One response to “Se dig för!

  • frida

    det roligaste man kan göra när någon går emot en och ser för kaxig ut är att helt enkelt stanna och stå still. den situationen blir alltid väldigt märklig.

Känner du igen dig?

