Godnatt, patriarkatet

Okej, fan, jag har suttit hur länge som helst nu och försökt skriva ett inlägg, men blir aldrig nöjd. Brukar inte vara så, men det är så många tankar just nu. Får inte kontroll på dem, så nu skriver jag det istället.

Nejmen, skämt åsido. Jag tänker på en massa berättelser, både vänners och mina egna. Berättelser om relationer, om förhållanden. Om den här jävla könsmaktsordningen som ger män makt över kvinnors liv. Berättelserna snurrar runt i huvudet, de är inte identiska, men mönster går att urskilja.

Jag tänker inte gå in på massa detaljer, men vi är många tjejer som har varit med om samma sak, eller liknande saker. Som fått våra gränser tillbakapressade, som känt oss maktlösa, ledsna eller förbannade. Som konsekvenser av en samhällsstruktur som känns in på bara skinnet.

Det är förjävligt. Men så länge det händer så kan vi stötta och stärka varandra. Lägga skulden där den hör hemma. Jag vet att jag har sagt det förr, men det är lixom det jag kommer att tänka på nu. Jag tror inte att man kan säga tillräckligt många gånger till en medsyster att skulden inte är hennes, att hon har rätt att vara lycklig. Jag tycker att vi kan komma överens om det.

Och systrar, nu störtar vi det här jävla patriarkatet. Godnatt.

Känner du igen dig?

