Jag vill ha en bättre värld för min dotter

Ja, alltså, jag kan ju börja med att säga att jag inte har en dotter. Och jag är heller inte gravid, så då har vi det ur luften. Däremot har jag en tjejkompis som precis har fått en liten dotter. Fantastiskt, ja, men så började jag tänka lite till.

Jag tänker på den där flickan, som kommer att få en så kärleksfull och fantastisk uppväxt, för hon har en fantastisk mamma. Men hon kommer också att uppleva våld från män. För det har vi alla tjejer gjort, på olika sätt. Hon kommer att bli ropad på av killar i klassen när hon går genom korridoden, och hon kommer sen att undvika att gå den vägen. Hon kommer att sitta på tunnelbanan och känna sig utstirrad. Hon kommer att vara rädd när hon går hem på kvällen. Hon kommer att begränsas i sin vardag, precis som vi andra.

För det är ett sånt samhälle vi lever i. Jag hatar det. Men det är sanningen. Och det går inte en dag utan att jag är arg på det.

Jag vill ha ett jämställt samhälle, är det för mycket begärt? Det borde vara en självklarhet. Det ska vara en självklarhet. Den här flickan ska kunna växa upp med samma friheter som killen som föddes i rummet bredvid på BB. Vi måste kämpa för det, varje dag. Systerskapet och feminismen är vägen, jag säger det igen. Är jag för tjatig? Det struntar jag i, för här kan jag verkligen säga vad jag känner utan att någon hindrar mig. Men det ska även gälla när jag inte sitter vid min blogg.

När jag får en dotter ska jag göra allt för henne. Jag vill ha en bättre värld för mina systrar. Jag vill ha en bättre värld för min dotter.

Känner du igen dig?

