”Ni tjejer snackar om att föda barn, men när en man är riktigt förkyld…”

För lite drygt tio år sedan dog en bekant till mig, knappt 15 år ung. Hur hon dog? Hon fick en blodpropp av sina p-piller. Därför blir jag måttligt förbannad när jag läser artiklar som denna.

De män som provat preventivmedlet för män har klagat alldeles för mycket på bieffekter så som akne, minskad sexlust och depression. Stackars män. WHO lade därför ner forskningsprojektet.

Varför ska det vara så att när det kommer till sex så ska alltid ansvaret ligga på kvinnan? Oavsett vad det gäller.  ”Äter du p-piller?” Nej. ”Nähä, men jag tycker det är oskönt med kondom så du kan väl ta ett dagen-efter-piller istället. ” Det är svindyrt och ger också fruktansvärda bieffekter. Magont som känns som knivhugg, illamående, yrsel… ”Men det är så oskönt med kondom!”. Runka på egen hand då, idiot.

Jag blev smått traumatiserad den där våren 2001 och har därför aldrig någonsin tänkt tanken att börja äta p-piller. Jag har därför stött på en del killar som tycker det är ”så oskönt med kondom” när jag vågat fråga om han inte ska ta på en kondom. Jag tycker det verkar jävligt oskönt att få en blodpropp och dö.

Som tur är finns det de som insett detta och gjort fiffiga uppfinningar som låter oss kvinnor ta makten i våra egna händer. Den uppfinningen jag tänker på kallas för ”femcap”. Det är ungefär som en menskopp fast den täpper igen livmodershalsen så att inga spermier kan tränga sig förbi och göra en gravid. Det enda negativa med femcapen är att den inte skyddar mot könssjukdomar, vilket annars borde vara en ganska rimlig anledning till att använda kondom, trots att tjejen äter p-piller, har p-stav eller annat preventivmedel som fuckar upp ens kropp.

Känner du igen dig?

