Systerskapet i benmärgen

Jag tänkte berätta om en händelse från min högstadietid som jag haft dåligt samvete över sedan dess. Jag umgicks då med ganska mycket äldre killar, de var inga svärmorsdrömmar direkt. Det var mycket alkohol och andra mer olagliga substanser. Om man var själv med någon av dem kunde de vara hur fina som helst. Lite som en storebror. Men när de drack och flera av killarna var med så kunde de bete sig som riktiga svin.

Under en förfest var jag och min bästis hemma hos en av killarna. De retades med henne, brottades och kittlades. Hon tyckte inte det var lika roligt som dem, och de andra killarna som hejade på. Det slutade med att de försökte dra av henne tröjan. Hon skrek åt dem att sluta, och till slut gjorde de det. Det kanske låter som en ganska harmlös händelse. Men det som hände var att killarna tog sig friheter de inte hade. De trodde att de hade rätten att dra av henne tröjan. Hon protesterade högljutt men de fortsatte. Det är här min skam jag fortfarande känner kommer in. Jag gjorde ingenting. Istället satt jag tyst och hoppades att de skulle sluta. Jag såg ju hur hon led. Så här i efterhand är det två saker som stör mig. Dels att jag inte gjorde något. Men det som stör mig mest är att jag har dåligt samvete för något som någon annan bär skulden för. Det är snarare de där grabbarna som ska skämmas över deras beteende. Inte jag som inte vågade säga emot av rädsla för att själv blir utsatt.

På väg hem från förfesten (de andra var myndiga och fick gå ut på krogen medan vi minderåriga gick hem efter förfesten) var min kompis arg på mig. För att jag inte gjorde något. Jag kan förstå henne. Jag var också arg på mig själv för att jag inte gjorde något. Men det är det som är grejen. Det var inte jag som gjorde fel.

Systerskapet borde sitta i benmärgen på varenda tjej där ute. Vi behöver varandra. Men glöm aldrig – skulden ska alltid ligga hos förövaren.

Känner du igen dig?

