Det befriande

Fortsätter på Sunnivas tråd om att lägga skulden där den hör hemma, för jag tycker det är så jävla viktigt. Från att vi är små lär vi tjejer oss hur vi ska uppföra oss; snälla och tysta, sätt gärna en  lugn tjej mellan varje bråkig kille på dagis. När vi blir lite äldre lär vi oss hur vi ska uppföra oss och hur vi ska vara för att inte råka ut för våld från en man. Vi ska hela tiden förhålla oss till någonting som vi inte har makt över, och om vi inte följer anvisningarna är det vi som ska skämmas. Ha inte för kort kjol, drick inte för mycket när du är ute, flörtade hon inte med killen tidigare under kvällen? Ni känner säkert igen er. Det eviga sökandet efter orsaker som kan lägga skulden på tjejen, när hon blir utsatt för någon typ av våld från en man.

Vad vi tjejer inte lär oss från dagis och vidare, är att ta hand om varandra. Jag blir så känslosam när jag pratar eller skriver om sånt här, men det är för att det ligger så jävla nära hjärtat. Att bygga systerskap är härligt. Och livsviktigt. Systerskap ger mig hopp, så enkelt är det.

Jag tänkte stanna här för den här gången. Det finns mycket mer att säga om detta ämne men det kommer senare. Så länge ska jag tänka på den styrka vi har tillsammans, när vi lyfter skulden från varandras axlar. Att vi kan säga till varandra att det spelar ingen roll att du hade druckit under kvällen, det var inte ditt fel. Det spelar ingen roll om du flörtade med killen tidigare, du sa nej och ett nej är ett nej.

Glasklart.

Känner du igen dig?

